تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

جمعه, ۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۰۹:۲۹ ق.ظ

آهک چیست و چه کاربردی دارد؟


یکی از قدیمی ترین مواد استخراج شده توسط انسان از معادن، آهک است. از نظر شیمیایی، آهک یک ترکیب کلسیم دار به شکل اکسید کلسیم است که از تصفیه کربنات کلسیم به دست می آید و به عنوان ملات و ملات استفاده می شود. با آهک سازان همراه باشید.
انواع آهک چیست؟

روش های مختلفی برای طبقه بندی آهک بر اساس شکل، دانه بندی، واکنش پذیری و غیره وجود دارد. برای کمک به درک انواع مختلف آهک، دسته بندی هایی در زیر آورده شده است.

انواع آهک بازار به 3 دسته تقسیم می شوند: قیمت آهک فله

آهک سنگین یا قوی: این خالص ترین نوع آهک موجود در طبیعت است که نزدیک ترین فرمول را به اکسید کلسیم دارد. این نوع آهک تنها چهار درصد ناخالصی دارد و در نتیجه در ترکیب با آب به شدت واکنش نشان می دهد و تا 150 درصد افزایش می یابد.

آهک ضعیف: همانطور که از نامش پیداست محلول ضعیفی دارد و دلیل آن این است که سنگ آهک آن فقط حدود 6-4 درصد اکسید کلسیم دارد. دارای ناخالصی های مختلفی مانند خاک اخرایی و به دلیل ترکیبات آهن، دی اکسید سیلیکون و زاج است.

آهک آبی: این نوع آهک به آهک رسی معروف است زیرا ترکیب آن حدود 6 تا 22 درصد رس است. این تنها نوع مرکباتی است که حتی در آب نیز خشک می شود و گل های زیادی تولید می کند. این مواد جایی بین آهک و سیمان هستند.

روش دیگر برای طبقه بندی آهک بر اساس فرمول شیمیایی آن است که عبارت است از:

آهک زنده: نوع خالص آهک موجود در طبیعت و دارای فرمول ساختاری اکسید کلسیم است و از تصفیه سنگ کربنات کلسیم با حرارت بسیار بالا تولید می شود. ویژگی آهک زنده این است که در اثر تماس با آب گل می دهد.

آهک هیدراته: نوعی آهک پودری و بی اثر است و فرمول مولکولی آن هیدروکسید کلسیم است. آهک هیدراته یا آهک مرده هیچ تماسی با آب ندارد و مصارف مختلفی دارد.

آهک مرده و آب آهک چیست؟

وقتی روی آهک زنده آب می ریزیم در طی واکنش شیمیایی حرارت زیادی آزاد می شود. در این حالت آهک یون هیدروکسید را جذب می کند، متورم می شود و به پودر سفید و بی اثری به نام آهک مرده یا آهک مرده تبدیل می شود که به آن شکوفه آهک نیز می گویند.

اگر این روند را ادامه دهید و آب را به هیدروکسید کلسیم اضافه کنید، ماده شیری رنگی به نام آب لیمو یا آبلیمو ایجاد می شود. در صورت نرم شدن، مصارف متعددی مانند تولید مربا و غذا، آمونیاک، سود سوزآور، پرکلرین و ... دارد.

روش های تولید آهک چیست؟

با توجه به اینکه آهک ترکیبی از کلسیم و طبیعی است، روش اصلی تولید آن حرارت دادن سنگ کربنات کلسیمی در دمای 1000 تا 2500 درجه سانتیگراد است. این روش ناخالصی های مختلف موجود در آن مانند دی اکسید کلسیم را از بین می برد.

رایج ترین روش برای ساخت آهک حرارت دادن سنگ آهک (کربنات کلسیم) در دمای 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد است. در واقع هر چه دما بالاتر باشد و گاز دی اکسید کربن بهتر از محیط خارج شود، سنگ آهک بهتر تجزیه می شود. برای تهیه یا ادامه تهیه، سوزاندن یا سوزاندن لیمو استفاده می شود.

کوره های ثابت و غیر ثابت: این نوع کوره آهکی سنتی است که در آن کلوخه های سنگ آهک در اندازه های مختلف قرار می گیرد و سپس خروجی آن با کاه گل بسته می شود. سوخت این کوره ها معمولاً روغن گرمایش یا زغال سنگ است و سنگ آهک در درازمدت در معرض دمای تقریباً 1000 درجه سانتیگراد قرار می گیرد.

کوره های مکانیکی و پیوسته: در روش صنعتی تولید آهک که به آهک صنعتی نیز معروف است از این کوره استفاده می شود. این نوع کوره که به کوره دوار نیز معروف است گرمای لازم را با برق یا زغال سنگ تامین می کند. زمان گرم شدن کوره های صنعتی کمتر از کوره های معمولی است.

گلدهی (هیدراتاسیون): لیموهای سریع بعد از رسیدن آماده هستند و می توان در این مرحله به تولید لیمو هیدراته ادامه داد. دو راه برای این کار وجود دارد. روش اول که توسط بسیاری از سازندگان استفاده می شود و البته منجر به تولید آهک هیدراته بی کیفیت می شود، مخلوط کردن آهک زنده با آب است. روش علمی دیگر استفاده از سیستم هیدراتاسیون است.

استفاده از آهک

از زمان های قدیم از آهک در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شده است، اما موارد استفاده از این ماده بسیار فراتر از آن است. آهک در مکان های مختلف برای گندزدایی، تصفیه آب و فاضلاب، تولید سرامیک و کاشی، صنایع شیمیایی، سیمان، آسفالت، تولید مصالح ساختمانی، تهیه ملات و ملات، صنایع غذایی، تمیز کردن چرم در دباغی و غیره استفاده می شود.

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی