تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰ ق.ظ

افسردگی بعد از مهاجرت و راه های درمان آن

 


افسردگی پس از مهاجرت دشوار است زیرا ذهنیت غالب در مورد رفاه، زندگی شاد و پیشرفت است، اما اینطور نیست. در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که 272 میلیون مهاجر بین المللی در جهان وجود دارد. این عدد چشمگیر نشان می دهد که بسیاری از مردم از زندگی خود در کشور محل تولد خود راضی نیستند و فکر می کنند با کوچ کردن می توانند زندگی بهتری پیدا کنند. اما باید بدانید که مهاجرت فرآیندی دشوار و همراه با فراز و نشیب است که در درازمدت می تواند مشکلات روانی جدی ایجاد کند و این واقعیت خطر درگیر شدن در مشکلات روانی مختلف و زندگی در جامعه ای متفاوت را به شدت افزایش می دهد. مهم نیست که چقدر با پیشرفت، می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد که قبلاً با آنها روبرو نبوده ایم. بسته به دلیل، نحوه و مکان نقل مکان، سن، جنسیت و وضعیت اقتصادی، شرایط روانی متفاوتی را تجربه خواهیم کرد.

مهاجرت

مهاجرت به معنای جابجایی افراد از مکانی به مکان دیگر برای کار یا زندگی است. مردم اغلب برای فرار از شرایط نامطلوب یا عواملی مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود مواد غذایی، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و نبود امنیت مهاجرت می کنند. دلیل دوم می تواند شرایط و عوامل مطلوبی باشد که مقاصد مهاجرتی را جذب می کند، مانند امکانات بهداشتی بیشتر، تحصیلات بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر، آزادی های سیاسی و فضای بهتر. اگرچه مهاجرت انسان صدها هزار سال است که وجود داشته است، "مهاجرت" به معنای امروزی، جابجایی افراد از یک کشور تابعیت به کشور دیگری است که در آن شهروند نیستند. مهاجرت به طور ضمنی به اقامت طولانی مدت اشاره دارد و گردشگران و بازدیدکنندگان موقت و کوتاه مدت به عنوان مهاجر شناخته نمی شوند. با این حال، مهاجرت فصلی کارگران و نیروی کار (به عنوان مثال برای کمتر از یک سال) اغلب نوعی مهاجرت در نظر گرفته می شود. طبق آمار تخمینی سازمان ملل متحد، در سال 2005 حدود 190 میلیون مهاجر بین المللی وجود داشت که 3 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می داد.

چالش های مهاجرت

مهاجرت از کشور و زندگی رویایی که در ذهن دارید یک طرف و چالش هایی که بعد از ترک کشور با آن مواجه می شوید طرف دیگر ماجرا. کسانی که تصمیم به خروج از کشور می گیرند باید از مسائل و چالش های پس از مهاجرت آگاه باشند و برنامه ریزی دقیقی برای رفع آنها داشته باشند. زمانی که در یک کشور جدید زندگی می‌کنید، معمولاً سرنوشت هر کسی تغییر می‌کند و شناخت جامعه جدید از جنبه‌های مختلف از جمله فرهنگ، اقتصاد و ... زمان زیادی می‌برد. به خصوص این روزها که دولت های خارجی قوانین سخت گیرانه ای برای مهاجران ایرانی وضع کرده اند و کار را سخت کرده اند. اما اگر به تمامی چالش های پیش رو به خوبی رسیدگی شود، بدون شک مهاجرت جنبه مثبت خود را نشان خواهد داد و شما از مزایا و امکانات کشور مورد نظر بهره مند خواهید شد. مشکلات اصلی پس از مهاجرت عبارتند از: یادگیری زبان، یافتن شغل و محل اقامت مناسب، تفاوت های فرهنگی، انزوا و احساس دوری از وطن، اشتیاق به خانواده و ....

مشکلات روانی رایج پس از مهاجرت

مهاجرت پدیده ای پیچیده و معاصر است که هدف اصلی آن بهبود یا اجتناب از عوامل ناخوشایند است. بنابراین، مهاجرت همیشه نباید استرس زا باشد، اما بدون آمادگی مناسب و حمایت اجتماعی، احتمالاً مشکلات روانی خاصی ایجاد می شود. در میان طیف وسیعی از مشکلات سلامت روان، از جمله اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، سوء مصرف مواد، و شیوع بیشتر بیماری‌های روانی شدید و افکار خودکشی در بین جمعیت‌های مهاجر، افسردگی و اضطراب یکی از آنها مشاهده شده است . همچنین توجه به این نکته مهم است که در میان رایج‌ترین مشکلات، جمعیت‌های مهاجر آسیب‌پذیر (مانند پناهندگان، سالمندان و کودکان) وجود دارند که بیشتر احتمال دارد استرس‌هایی را تجربه کنند که بر سلامت روان آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

افسردگی پس از مهاجرت چیست؟ euromy

افسردگی برای مهاجران دلایل متعدد و پیچیده ای دارد، استرس و اضطراب پس از مهاجرت می تواند به دلیل جدایی از خانواده و دوستان، تغییرات محیطی، فرهنگ و زبان جدید، تغییر در کار و پول و غیره رخ دهد. این استرس و اضطراب می تواند باعث ناتوانی در استقرار شود. روابط اجتماعی، اضطراب، کاهش عملکرد کاری و موارد دیگر اغلب مشکلات غیرمنتظره و غیرمنتظره در راه شناخت یک زبان و فرهنگ جدید باعث ایجاد افسردگی در افراد خارجی می شود، اما اغلب در عجله کار و زندگی فراموش می شود و سعی در تنظیم

علائم افسردگی پس از مهاجرت

اغلب افراد وضعیت اجتماعی، شغلی و مالی خود را در نظر نمی گیرند و تصمیم به مهاجرت می گیرند و پس از مهاجرت به کشور یا شهر دیگری به دلیل از دست دادن موقعیت قبلی و شغل پست خود با افسردگی مواجه می شوند. این نابرابری بین «آنچه هستیم» و «آنچه می‌خواهیم باشیم» در بسیاری از افراد به دلیل تغییرات ناگهانی شرایط، عامل اضطراب و افسردگی بعدی است. آنها در شرایطی قرار داشتند که به دلیل نارضایتی تصمیم به تغییر موضع گرفتند اما اکنون در شرایط حساس و تنش و استرس زیادی قرار گرفته اند.

این موضوع نه تنها باعث می شود که فرد نتواند به آنچه که قصد انجام آن را دارد دست یابد، بلکه عملکرد وی را مختل کرده و می تواند انگیزه ادامه راه را در وی از بین ببرد و در نتیجه آسیب های روحی و روانی را به دنبال داشته باشد. با توجه به مطالب مطرح شده می توان گفت که احتمال ابتلا به افسردگی پس از مهاجرت در وجود هر مهاجری پنهان است، پس برای شناخت و مدیریت این افسردگی چه باید کرد افسردگی و به جای غرق شدن در باتلاق آسیب های روحی، مهاجرت به زندگی ایده آل و شاد را متحمل شدید، در ادامه مهمترین علائم آن ذکر شده است. از افسردگی روانشناسان بالینی بر این باورند که اگر حداقل به مدت 2 هفته هر روز 5 مورد از علائم فوق را تجربه کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

نحوه مقابله با استرس پس از مهاجرت

مهاجرت به یک کشور جدید می تواند با مشکلات روانی و اضطراب همراه باشد. برای جلوگیری از این مشکلات باید به روش های زیر برنامه ریزی و توجه کنید:

یادگیری زبان: یادگیری زبان یک کشور جدید شما را با محیط جدیدتان آشنا می کند و روابط اجتماعی شما را تقویت می کند.

شرکت در فعالیت های اجتماعی: با شرکت در فعالیت های اجتماعی می توانید با دیگران آشنا شوید و روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.

با خانواده و دوستان در تماس باشید: حفظ ارتباط با خانواده و دوستان قدیمی به شما کمک می کند کمتر احساس تنهایی کنید.

با یک روانشناس مشورت کنید: در صورت لزوم بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید که به شما در مقابله با استرس و اضطراب در یک محیط جدید کمک می کند.

حمایت خانواده و دوستان: خانواده و دوستان شما می توانند در این راه به شما کمک کنند و به شما احساس حمایت کنند.

به طور کلی برای جلوگیری از بروز مشکل پس از مهاجرت باید برنامه ریزی و توجه به مسیرهای ذکر شده داشته باشید. همچنین در صورت نیاز بهتر است به روانشناس مراجعه کنید تا به شما در مقابله با اضطراب و استرس در محیط جدیدتان کمک کند.

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی