تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

انواع جراحی فک بالا و پایین


جراحی فک بالا یا فک پایین (ارتودنسی) در درمان ارتودنسی برای اصلاح انواع مشکلات شدید و خفیف اسکلتی و مشکلات دندانی مانند نامرتبی دندان ها و فک ها استفاده می شود. درمان ارتودنسی جراحی فک توسط جراحان فک و صورت انجام می شود و علاوه بر اصلاح موقعیت فک در دهان، توانایی فرد را در صحبت کردن، تنفس و جویدن غذا بهبود می بخشد. از طرفی علیرغم اینکه از جراحی ارتودنسی برای بهبود عملکرد ساختار دهان استفاده می شود، در عمل می تواند ظاهر فرد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در این کلینیک پزشکان متخصص در زمینه جراحی فک و صورت با همکاری نزدیک به درمان مشکلات فک، جمجمه و دهان بیمار می پردازند.انواع جراحی فک بالا و پایین.

انواع جراحی فک بالا و پایین

با علم به اینکه جراحی ارتودنسی می تواند وضعیت دهان و دندان کودک را به طور قابل توجهی تغییر دهد، متخصصان ارتودنسی و جراحان بهترین برنامه درمانی خود را برای تخمین زمان لازم برای درمان مشکلات موجود ارائه می دهند. در واقع متخصصین دارای تجربه لازم در زمینه جراحی فک (ارتوگانتیک) هستند. توجه داشته باشید که استفاده از براکت های ارتودنسی اغلب قبل و بعد از جراحی فک ضروری است و کل روند درمان در این مورد دو تا سه سال طول خواهد کشید.

چه زمانی جراحی فک برای درمان ارتودنسی ضروری است؟

برای انجام جراحی مولر نیاز به عمل بزرگ کردن فک است. رشد فک معمولاً با رسیدن مردان به سن 18 سالگی و زنان در سن 16 سالگی متوقف می شود. بنابراین، جراحی فک زمانی انجام می شود که یک یا هر دو فک در موقعیت صحیح قرار نگیرند، بنابراین نمی توان تنها با روش های ارتودنسی، دندان های داخل دهان را تراز کرد.

اگر کودکی نیاز به جراحی فک داشته باشد، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند این شرایط را در کودک شناسایی کرده و کودک را برای جراحی به جراح ارجاع دهد. در نهایت، دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا تصمیم بگیرند که کدام روش درمانی برای کودک مناسب است و آیا جراحی فک پس از تکمیل فرآیند رشد فک برای کودک مناسب است یا خیر. به ویژه پزشک فک و صورت در مورد لزوم انجام این عمل بر روی کودک تصمیم گیری می کند و در صورت لزوم این عمل را بر روی کودک انجام می دهد. انواع عمل در فک بالا و پایین.

برخی از شرایطی که ممکن است نشان دهنده نیاز کودک به عمل جراحی چانه باشد به شرح زیر است: انواع جراحی فک بالا و پایین.

مشکلات بلع

مشکلات جویدن غذا

درد مزمن در فک یا مفصل تمپورال و سردرد

دشواری مداوم در تنفس از طریق دهان یا خشکی دهان

سایش زیاد دندان ها

عدم تقارن اجزای صورت در جلو یا پهلو

نقایص مادرزادی یا اسکار روی صورت

بیرون زدگی فک

چانه جمع می شود

اپن بایت (فضای بین دندان های بالا و پایین در هنگام بسته شدن دهان)

لب ها را نمی توان بدون فشار روی هم نگه داشت

آپنه خواب (مشکلات تنفسی در هنگام خواب، از جمله خروپف)

قبل از جراحی فک

جراحی فک می تواند برخی یا تمام ساختارهای فک پایین، فک بالا و فک را تغییر داده و اصلاح کند. توجه به این نکته ضروری است که این درمان احتمالاً قبل یا بعد از جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی انجام می شود و معمولاً چندین سال طول می کشد تا تکمیل شود.

پس از ارزیابی کامل وضعیت کودک و نیاز کودک به چنین درمانی، والدین و تیم دندانپزشکی در مورد بهترین اقدامات درمانی مورد نیاز برای کودک تصمیم خواهند گرفت. این عمل در بیمارستان انجام شد و بسته به شرایط بیمار ممکن است چند ساعت طول بکشد. انواع عمل در فک بالا و پایین
 

رایج ترین انواع جراحی چانه

از جراحی فک و صورت می توان برای اصلاح وضعیت فک پایین، فک بالا یا هر دو استفاده کرد. انواع جراحی فک بالا و پایین

جراحی فک بالا (استئوتومی فک بالا)

جراحی فک بالا استئوتومی فک بالا نامیده می شود و برای اصلاح مشکلات زیر استفاده می شود:

باز کردن بایت ها

کراس بایت

انقباض شدید فک بالا.

هنگام لبخند زدن دندان های خیلی کم یا زیاد را نشان می دهد

برای جراحی فک بالا، جراح استخوان بالای دندان ها و زیر حدقه چشم را برش می دهد به طوری که کل فک بالا (شامل سقف دهان و دندان های بالا) به صورت یک تکه در جای خود قرار می گیرد. به این ترتیب دندان های بالا و چانه به سمت جلو حرکت می کنند تا زمانی که به درستی با دندان های پایین تراز شوند. پس از اینکه فک بیمار در موقعیت صحیح قرار گرفت، از یک پیچ و صفحه کوچک برای ثابت کردن فک در موقعیت جدید استفاده می شود. این پیچ ها شبیه براکت هایی هستند که برای بریس ها استفاده می شوند و به مرور زمان به ساختار استخوانی جوش داده شده و متصل می شوند.

استئوتومی فک پایین

در اصطلاح به این عمل استئوتومی فک پایین می گویند و این درمان معمولاً برای اصلاح مشکلات جدی فک پایین استفاده می شود. برای جراحی فک پایین، جراح فک پشت دندان های آسیاب را بریده و فک را به صورت افقی حرکت می دهد. بنابراین جراح می تواند کل ناحیه فک را به صورت یک تکه حرکت دهد. در مرحله بعد، موقعیت فک در محل جدید ثابت می شود و از پیچ های مخصوص برای نگه داشتن آن تا زمانی که استخوان فک ثابت شود، استفاده می شود.

جراحی چانه (جنیوپلاستی)

جراحی چانه ژنیوپلاستی نامیده می شود و از این روش درمانی برای اصلاح برخی از مشکلات چانه مرتبط با نامرتب بودن فک ها استفاده می شود. برای انجام این عمل، جراح استخوان فک را برش داده و پس از جابجایی آن، استخوان را در محل جدیدی تثبیت می کند. به طور معمول، جراحان می توانند تحلیل فک پایین و بازسازی فک را طی یک عمل جراحی برای بیمار انجام دهند.
 

مراقبت های بعد از جراحی فک

در مورد رژیم مراقبتی بعد از جراحی کوچک کردن چانه باید به چند نکته توجه کرد:

پس از عمل، بیمار برای بهبود وضعیت و ترمیم ساختار استخوانی به دو هفته استراحت نیاز دارد. در واقع کودک در این مدت نمی تواند به مدرسه برود.

پس از ثابت شدن فک، ممکن است لازم باشد از بریس های دندانی برای تثبیت موقعیت دندان های کودک در دهان به مدت 6 تا 12 ماه پس از جراحی استفاده شود.

پس از برداشتن بریس ها از دهان کودک، متخصص ارتودنسی از براکت ها و صفحات قابل جابجایی که برای بیمار سفارشی شده اند استفاده می کند تا از حفظ نتایج حاصل از درمان اطمینان حاصل کند.

آیا بریدگی و جای زخم بر روی پوست از جراحی فک باقی می ماند؟

معمولاً در اثر این جراحی هیچ زخم و جای زخمی روی پوست باقی نمی ماند. در واقع بیشتر برش هایی که برای این درمان ایجاد می شود در داخل دهان بیمار است و بنابراین این برش ها برای دیگران قابل مشاهده نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که بافت دهان و غشای آن توانایی فوق‌العاده‌ای برای ترمیم خود دارند و بنابراین حتی فضاهای ایجاد شده در داخل دهان پس از این جراحی به حداقل می‌رسد.

اگر کودک مشکل گاز گرفتن جدی داشته باشد، با کدام پزشک باید مشورت کرد؟

ابتدا مراجعه به متخصص ارتودنسی برای تشخیص مشکل مهم است. با این حال، اصلاح این مشکلات نیاز به یک رابطه مشترک بین دندانپزشک و تیمی از متخصصان دارد که شامل جراحی دهان و فک و صورت می شود.

هزینه جراحی فک

هزینه جراحی فک معمولاً شامل هزینه مشاوره اولیه، حق الزحمه جراح، هزینه تجهیزات و لوازم مورد استفاده برای عمل و هزینه مراقبت های بعد از عمل می باشد. به یاد داشته باشید که در صورت نیاز به انجام عمل جراحی در یکی از فک های بالا یا پایین، هزینه درمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در صورت انجام عمل بر روی هر دو فک، هزینه عمل افزایش می یابد.

خطرات مرتبط با جراحی فک

مانند تمام روش های درمانی، جراحی بای پس معده خطرات خاصی را برای بیمار به همراه دارد. با این حال، جراحی فک درمان جدیدی نیست و سال هاست که بر روی افراد انجام می شود. به این ترتیب نتایج بررسی های انجام شده تاکنون بی خطر بودن این درمان را نشان داده است
 

متن کامل مقاله را بخوانید: https://realtimedentist.com/1399/12/دکتر-متخصص-جراح-فک-و-صورت-در-شیراز/

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی