تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۴ ق.ظ

مکمل های ورزشی و نقش آنها در بدن


مکمل های غذایی مواد مغذی را در اختیار بدن قرار می دهند که نمی تواند به طور کامل توسط رژیم غذایی ورزشکار تامین شود. مصرف مواد مغذی به مقدار کافی برای ورزشکاران ضروری است، اما همیشه نمی توان مواد مغذی مورد نیاز ورزشکاران را از طریق رژیم غذایی تامین کرد. مکمل ها همانطور که از نامشان پیداست می توانند مکمل رژیم غذایی و تقویت توانایی های ورزشکار باشند، اما باید به خاطر داشت که مکمل ها جایگزین مناسبی برای یک رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل نیستند.

قبل از خرید مکمل ورزشی مناسب، ابتدا باید عادات غذایی و ورزشی خود را بشناسید. افزودنی های بازی می توانند در برخی موارد مفید باشند. همچنین، ممکن است فردی مشکلات ژنتیکی داشته باشد و جذب طبیعی برخی از مواد مغذی از طریق غذا دشوار یا غیرممکن باشد. در این صورت باید از وسایل ورزشی اضافی استفاده کرد.

قبل از خرید و مصرف مکمل ها، همیشه باید اثرات و خطرات احتمالی آنها را برای سلامتی خود بررسی کنید.

امروزه دانشمندان بر این باورند که بیشتر مکمل های غذایی دارای خطرات اجتناب ناپذیری هستند و فقط باید تحت نظر یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه مصرف شوند و باید به تنهایی از مصرف آنها اجتناب شود.

انواع مکمل های ورزشی

همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از مکمل ها در بازی وجود دارد و بسته به هدف شما از مصرف مکمل، می توانند متفاوت باشند:

♦ مکمل ورزشی پرانرژی: انرژی اضافی مورد نیاز عضلات را می دهد، نیروی انقباض عضلانی را طولانی می کند و قدرت و توانایی ورزشکار را تقویت می کند.

هدف از تامین انرژی اضافی برای عضلات، تامین انرژی مورد نیاز عضلات ورزشکار پس از اتمام ذخایر گلیکوژن است. در این حالت، اگر عضله سوخت کافی نداشته باشد، در طول گلوکونئوژنز، عضله به ناچار شروع به تجزیه پروتئین و آزادسازی سوخت از آن می کند. بنابراین تامین به موقع انرژی لازم برای ماهیچه ها به حفظ اندازه و جرم عضلات کمک می کند.

♦ مکمل ورزشی پروتئین: رشد و ترمیم عضلات را تسریع می کند و به طور کلی قدرت و ایمنی بدن را افزایش می دهد.

♦ مکمل های ویتامین و مواد معدنی: این مکمل ها مواد مغذی مختلفی را در اختیار بدن قرار می دهند که زمانی که نمی توانیم آنها را از طریق غذا دریافت کنیم، رایج است. این مواد مغذی کمک زیادی به بهبود، رشد و ترمیم اعضای مختلف بدن می کنند.

♦ مکمل های ویژه: این مکمل ها حاوی مولکول ها و اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و ... هستند که بدن برای انجام برخی وظایف و تقویت عملکرد کلی بدن به آنها نیاز دارد.

افسانه ها در مورد مکمل های ورزشی

تصورات غلط زیادی در مورد مکمل های ورزشی در بین عموم مردم وجود دارد، برخی از این باورهای غلط که باید شما را گیج کنند عبارتند از:

♦ هرچه از معیارهای ورزشی بیشتر استفاده شود، مفیدتر هستند.

♦ مکمل های ورزشی باید برای تکمیل هر گونه کمبود در رژیم غذایی ورزشکار استفاده شود.

♦ مکمل های تناسب اندام برای غلبه بر استرس و غلبه بر موانع موفقیت مورد نیاز است.

♦ مکمل های ورزشی همچنان می توانند موثر باشند.

♦ بیشتر یا همه رقبای شما از وسایل ورزشی استفاده می کنند.

♦ مکمل های ورزشی توصیه شده توسط والدین یا مربیان بی خطر بوده و عوارض جانبی ندارند.

سوء تفاهم در مورد این مکمل های ورزشی باید برطرف شود و از شماره سازمان پزشکی مجاز یا متخصص تغذیه برای مصرف مکمل های غذایی کمک گرفت.
برای خرید پودر گین فست یونیورسال نوتریشن کلیک کنید.
خطرات استفاده نادرست از تعادل ورزشی

هر مکمل ورزشی بسته به شرایط هر فرد می تواند چالش های متفاوتی را ارائه دهد و ممکن است خطرات و چالش های منحصر به فرد خود را داشته باشد. به همین دلیل قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرد. از جمله خطرات رایج استفاده نادرست و نامناسب از مکمل های ورزشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦ مصرف غیر متعارف مکمل هایی که ویتامین های محلول در چربی را در اختیار بدن قرار می دهند در صورت عدم حذف می توانند برای بدن سمی باشند، زیرا در صورت افزایش میزان این ویتامین ها در بدن، این ویتامین ها همراه با چربی ها جذب و در بدن ذخیره می شوند. .ممکن است با این ویتامین ها مسموم شوند و به بدن ورزشکار آسیب برسانند.

مصرف زیاد ترکیبات پروتئینی-کربوهیدراتی علاوه بر بار مالی بر دوش ورزشکار می تواند باعث اسهال، بثورات پوستی و درد مفاصل شود و باید به مقدار مورد نیاز بدن مصرف شود.

♦ مکمل های دارویی جایگزین می توانند تقلبی باشند، همچنین می توانند توسط پزشکانی که از قوانین ضد دوپینگ آگاهی ندارند، تجویز کنند که در نتیجه ممکن است بازیکن تحت تأثیر قرار گیرد و از ادامه رقابت محروم شود.

♦ برچسب هایی مانند «سبزیجات» و «طبیعی» لزوماً به معنای بی خطر بودن یک مکمل ورزشی نیستند و برخلاف تصور عموم، اغلب نامناسب هستند و می توانند به بدن ورزشکار آسیب برسانند.

ورزشکارانی که از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله آلودگی و ناخالصی‌های ایجاد شده در حین تولید مکمل‌های ورزشی، برچسب‌گذاری نادرست، انتشار اطلاعات نادرست در مورد ترکیبات مکمل‌ها و استفاده بیش از حد از برخی مواد به نام دوپینگ تحت تأثیر قرار گیرند. . طبق قوانین نحوه ورود ماده به بدن ورزشکار مهم نیست بلکه فقط وجود یا عدم وجود آن ماده بررسی می شود و ورزشکار است که باید به ماده ای که مصرف می کند توجه کند.

برای به حداقل رساندن خطر مصرف مکمل های غذایی چه کاری باید انجام دهید.

همانطور که قبلا گفته شد استفاده از مکمل های ورزشی همیشه با خطراتی همراه است و می توانید با رعایت موارد زیر این خطرات را کاهش داده و به حداقل برسانید.

♦ به یک رژیم غذایی مغذی و متعادل پایبند باشید و وابستگی ورزشکاران به مکمل های ورزشی را کاهش دهید.

♦ با یک مشاور یا متخصص تغذیه که آخرین اطلاعات در مورد موارد منع مصرف را می داند، مشورت کنید.

سلامت و اصالت مکمل ها را در لینک ها و وب سایت های معتبر مانند وب سایت های رسمی فدراسیون های ورزشی بین المللی بررسی کنید.

♦ بررسی اطلاعات و قوانین مربوط به مسائل دوپینگ.

♦ مدرکی دال بر معتبر بودن مکمل هایی که مصرف می کنید و پیشگیری و اقدامات احتیاطی که در برابر دوپینگ انجام داده اید، تهیه کنید.

♦ تهیه یک کپی یا ایمیل در خصوص استفاده از مواد ممنوعه در مکمل ها که با آن با سازنده تماس گرفته و ضمانت عدم وجود مواد ممنوعه در مکمل ورزشی را درخواست کرده اید.

♦ یک کپی کتبی یا ایمیل شده از گارانتی یا گواهی دریافت شده از سازنده مکمل های ورزشی مبنی بر مجاز بودن مکمل ارائه دهید.

♦ تماس و مشاوره با سازمان ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص استفاده از مکمل ورزشی مورد نظر و تهیه کپی یا ایمیل کتبی.

در نهایت پیروی از یک رژیم غذایی سالم ورزشی نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی ورزشکاران دارد. با پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و مشاوره با متخصص تغذیه، ورزشکاران می توانند انتخاب های غذایی هوشمندانه و سالمی داشته باشند و راهی برای بازیابی و بهبود عملکرد ورزشی خود ارائه دهند. علاوه بر این، تنظیم رژیم غذایی بر اساس برنامه تمرینی و تهیه یک برنامه منظم، مصرف غذای خود را برای ورزشکاران در طول ورزش های رقابتی آسان می کند.

تغذیه مناسب ورزشکاران در روز مسابقه

یک برنامه غذایی مناسب به ورزشکاران کمک می کند تا رشد کنند و بهترین عملکرد خود را در رقابت داشته باشند. این طبیعی است که قبل از مسابقه مضطرب باشید، اما نباید اجازه دهید این نگرانی به برنامه تغذیه قبل از مسابقه شما وارد شود و باعث پرخوری یا حذف وعده های غذایی شما شود. رژیم غذایی باید تعادل انرژی بدن را حفظ کند و از کاهش سطح قند خون جلوگیری کند.

مصرف مایعات و پروتئین نیز نیاز به توجه و کنترل دارد. مشکلات کوچک معده نیز می تواند باعث شود ورزشکار احساس ناراحتی کند و تمرکز خود را از دست بدهد. بنابراین، رعایت یک برنامه غذایی موثر در طول مسابقه ضروری است.

رژیم غذایی ورزشکاران شامل خوردن مقدار کمی غذا اغلب در طول روز و نوشیدن منظم آب است. یک برنامه غذایی مناسب به حفظ سطح قند خون کمک می کند و از هیپوگلیسمی ناگهانی و کاهش عملکرد ورزشکاران جلوگیری می کند.

قبل از مسابقات ورزشی، بهتر است از غذاهای کم چرب و پر کربوهیدرات مانند میوه ها، نان و پاستا استفاده کنید. علاوه بر این، دما و رطوبت بالای منطقه باعث افزایش تقاضا برای تامین آب می شود. باید در مصرف غذاهایی که در محل مسابقه سرو می شود دقت بیشتری شود. باکتری ها در مواد غذایی نگهداری شده در دمای اتاق به سرعت رشد کرده و تکثیر می شوند. غذاهایی که باید سرد سرو شوند مانند سالاد، ساندویچ، میوه و ... نباید در دمای اتاق نگهداری شوند. علاوه بر این، غذاهایی که به صورت گرم سرو می شوند مانند گوشت، برنج، ماکارونی و مانند آن باید تازه باشند و برای مدت طولانی پخته نشوند.

علاوه بر این، همیشه به ورزشکاران توصیه می شود که در رستوران های معروف غذا بخورند و از وسوسه های فست فودها و دستفروشان دوری کنند.

آبرسانی یکی از مهم ترین بخش های فعالیت بدنی است و باید از نظر نوع و مقدار نوشیدنی کافی باشد. عملکرد آب در بدن شامل تنظیم دمای بدن، انتقال اکسیژن و مواد مغذی و دفع مواد زائد است. به ورزشکاران توصیه می شود که همیشه در طول مسابقه آب یا نوشیدنی های ورزشی بنوشند.

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی