تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

پنجشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲ ق.ظ

یادگیری و تمرین پیانو را از کجا شروع کنیم؟


از آنجایی که اکثر هنرجویان و مبتدیان در ابتدای یادگیری پیانو اطلاعات کمی در مورد تمرین یا یادگیری تکنیک ها بر روی ساز دارند، مهم است که درک و دید کلی از مسیر پیش رو داشته باشند تا به آنها کمک کند تا در این مسیر حرکت کنند. بهترین کمک در این صفحه سعی کردم تا حد امکان به این موضوع بپردازم. برای یادگیری پیانو به بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج مراجعه نمایید.

1- تئوری موسیقیش

تمرکز اصلی تئوری موسیقی بحث در مورد ماهیت، اصول، قواعد و همچنین خواندن، نوشتن و اجرای موسیقی است. همه کسانی که در موسیقی کار می کنند باید تئوری موسیقی را بیاموزند. بهره مندی از دانش تئوری موسیقی در کنار فعالیت های عملی می تواند پیشرفت هنرجو را تضمین کند.

خوشبختانه در کشور ما کتاب های مختلفی در زمینه تئوری موسیقی منتشر شده است که هنرجویان می توانند به صورت مستقل یا زیر نظر استاد به مطالعه آنها بپردازند. از بین کتاب های منتشر شده در ایران، شخصا کتاب تئوری موسیقی نوشته پروفسور پورتراب را دوست دارم. این کتاب اگرچه ساده و روان است، اما تقریباً تمامی مباحث تئوری موسیقی را در بر می گیرد و می تواند مرجع خوبی برای علاقه مندان به موسیقی باشد.

2-خود

اصطلاح سولفژ ممکن است برای بسیاری از مبتدیان ناآشنا باشد. منظور از این کلمه خواندن قطعات موسیقی است. در این بخش، هنرجویان با اصول خواندن موسیقی به صورت تئوری و عملی آشنا خواهند شد.

برای خواندن و نوشتن نت ها از نوار یا نوار موسیقی مخصوص استفاده می شود که یادگیری اصول هارمونی برای همه دانش آموزان ضروری است. ردیف موسیقایی رسانه و الفبای سواد موسیقایی است که مانند هر ردیف دیگری از نشانه ها و قواعد خود استفاده می کند. از آنجایی که یادگیری و تسلط بر این خط مستلزم تمرین زیاد و زمان کافی برای موفقیت در موسیقی است، این هنرجویان باید از همان ابتدا یادگیری زنجیره را سرلوحه کار خود قرار دهند.

سولفژ از دو بخش تشکیل شده است:

الف) سولفژ یا تاک

هدف از این قسمت از سلفژ، آشنایی هنرجو با نت های موسیقی (از کمترین تا کمترین در محدوده آوازی موسیقی)، درک ریتم و ریتم خواندن و تقویت سرعت خواندن و تسلط در دید (خواندن) است. یادداشت های لازم را انجام دهید.

ب) سولفژ آوازی یا کانتاتا

قسمت آوازی سلفژ گوش دانش آموز را برای دنبال کردن آوایی و ادراک صدا آموزش می دهد و همچنین خواندن و خواندن نت ها را به او آموزش می دهد.

وقتی صحبت از اصول یادگیری موسیقی می شود، تئوری موسیقی یکی از اساسی ترین و تاثیرگذارترین بخش های آموزش یک نوازنده یا خواننده است. بنابراین در صورت عدم آشنایی هنرجو با این بخش، اساس آموزش موسیقی را سست می کند.

3- تمرینات فنی

هدف از تمرین های فنی رفع ضعف های اداری دانش آموز است. از جمله این نقاط ضعف در نوازنده پیانو می توان به ضعف در اجرای سریع و آسان انگشتان دست چپ، عدم هماهنگی بین دو دست و ضعف در تشخیص و هماهنگی ریتم اشاره کرد. علاوه بر این، بسته به سطح نوازندگی هنرجو، تمرینات فنی مناسبی وجود دارد که به او اجازه می دهد با تکنیک های پیانو آشنا شود. این تمرینات به صلاحدید مربی برای دانش آموز در نظر گرفته خواهد شد.

4 عدد

مقاله یا آهنگ، اثر آهنگساز است که برای یک ساز یا ساز خاص خلق شده است. هدف اصلی از آموزش موسیقی انجام این قسمت است. برای هنرجویی که به درجه نوازندگی رسیده است ممکن است نوع مطالب مهم نباشد و در واقع این هنرجو می تواند مطابق سلیقه و احساس خود مطالب مورد نظر خود را انتخاب کند. اما برای دانش آموزی که در مرحله یادگیری است، انتخاب مواد باید متناسب با سطح بازی او باشد.

از آنجایی که آهنگسازان معمولاً اهداف آموزشی خاصی را در آهنگسازی آثار خود دنبال نمی کنند، ممکن است آثار آنها برای آموزش دانشجویان مناسب نباشد. از این رو، نوازندگان و مولفان کتاب های درسی موسیقی، معمولاً برای بهره مندی از این گونه آثار، آن ها را بدون آسیب به محتوای اثر ساده می کنند. به این گونه برش ها، برش های ساده شده می گویند. به عنوان مثال، سمفونی بتهوون شماره. 5 حتی یک هنرجو در مرحله آموزش نمی تواند روی پیانو اجرا کند. چون کار برای یک ارکستر بزرگ نوشته شده بود نه برای یک ساز. در اینجا علاوه بر ساده سازی، قطعه باید به گونه ای اصلاح شود که برای اجرای پیانو مناسب باشد و در عین حال شنوندگان را به یاد سمفونی پنجم بیاندازد.

در هر درس تمرینی، معلم قطعه ای را متناسب با توانایی های دانش آموز انتخاب می کند و به او می دهد. حتی اگر معلم به درخواست دانش آموز برای خواندن آهنگ مورد علاقه اش گوش دهد، باید به خاطر داشته باشد که اگر قسمت درخواستی در حد او نیست، باید سعی کند قطعه خود را بدون نتیجه منفی اجرا کند که ممکن است باعث کاهش انگیزه و خودسازی شود. اعتماد به نفس دارد و می تواند او را از ادامه تحصیل در موسیقی باز دارد.

5. روش آموزش:

یادگیری و تسلط بر یک ساز؛ روش ها و تمرین های خاصی وجود دارد که به طور خاص برای آن ابزار ایجاد شده است و به این تمرین ها متد می گویند. از طریق تکنیک ها، دانش آموزان تمام محتوا و مفاهیم تحصیلی را در قالب تمرینی خاص و هدفمند می آموزند. علاوه بر این، تکنیک ها دارای سطوح علمی متفاوتی هستند و بسته به سطح بازی دانش آموز به روش های مختلفی نوشته می شوند. روش‌های جامع و جامع‌تر معمولاً در یک دوره دسته‌بندی می‌شوند و دانش‌آموزان را از مبتدی و پایه به پیشرفته و پیشرفته راهنمایی می‌کنند. این روش ها اغلب تمام نیازهای تحصیلی دانش آموز از جمله یادداشت برداری و فناوری را در نظر می گیرند.

روش های طراحی شده برای شروع آموزش پیانو باید شامل تمام عوامل فوق باشد. یعنی علاوه بر آموزش نت و مفاهیم آن، به تدریج پایه ای برای یادگیری و تسلط هنرجو بر ساز بسازید. از آنجایی که آموزش موسیقی اغلب از سنین پایین شروع می شود، این روش ها باید برای ارتباط با هنرجو طراحی شوند. علاوه بر تمرین هنری، استفاده از قطعات آشنا به گوش کودک، استفاده از اشکال و تصاویر مناسب (در صورت امکان رنگی) و چاپ خطوط یادداشت تمیز و بزرگ از مشخصه های یک روش شروع خوب است.

از آنجایی که فرآیند یادگیری یک ساز، به ویژه پیانو که دارای دامنه آموزشی بالایی است، می تواند هنرجو را خسته کند، نویسندگان این روش ها سعی می کنند تمرینات آموزشی را با قطعات آشنا به گوش هنرجو ترکیب کنند تا زیبایی و جذابیت آن را افزایش دهند. کار کردن به گونه ای که به قسمت اصلی آسیبی وارد نشود و اهداف آموزشی روش محقق شود. به طور کلی روش هایی که به صورت آهنگ هستند بیشتر مورد توجه دانش آموزان به ویژه کودکان است. ضمناً با افزایش سطح نوازندگی هنرجو، قطعاتی در قالب آهنگ توسط استاد انتخاب و با توجه به سطح مهارت هنرجو در اختیار هنرجو قرار می گیرد تا هنرجو انگیزه لازم را برای ادامه کسب کند. بالاتر از مسیر. این اثر علاوه بر افزایش علاقه و ذوق هنرجو، او را با آهنگسازان و سبک های مختلف هنری نیز آشنا خواهد کرد.

پیشرفت یک دانش آموز بستگی زیادی به میزان آموزش و همچنین نحوه انتخاب او برای آموزش دارد. پس از انتخاب و بحث در مورد روش یا گروه مناسب با معلم، اطلاعات آموخته شده در هر کلاس باید توسط دانش آموز به طور مرتب تمرین و تکرار شود. برای پیشرفت، تدریس به تنهایی کافی نیست، بلکه روش تدریس مهمتر است.

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی