تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

دوشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۲۱ ب.ظ

تفاوت پرینترهای لیزری با جوهرافشان

 

تفاوت بین چاپگر لیزری و چاپگر جوهر افشان

آیا تا به حال خواسته اید چاپی بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آنها به حدی است که گاهی می توان چندین نوع نشریه را حتی در یک موسسه یا مؤسسه خاص مانند چاپخانه ها یا دفاتر چاپ روزنامه و ... تشخیص داد. مهم ترین پرینترهای موجود در بازار که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایبی دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما کمک می کند تا یک انتخاب خوب و هوشمندانه داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.



مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی بسیار متفاوت هستند. اگرچه این دو چاپگر مسئول چاپ هستند، عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب همه متفاوت است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه عواملی این دو چاپگر را متفاوت می کند؟ پرینتر جوهرافشان است یا لیزری؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها عموماً قیمت مناسبی دارند و ظاهری فشرده دارند.

از آنها می توان هم برای چاپ متون و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به یاد داشته باشید که این نوع چاپگرها می توانند قیمت مناسبی داشته باشند، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بالاست.
 

 

پرینتر لیزری چیست؟

چاپگر لیزری نیز یک دستگاه چاپ است. تفاوت آنها با چاپگرهای جوهر افشان در این است که روش چاپ کاملاً متفاوتی دارند. در واقع این نوع چاپگر داده های دریافتی از کامپیوتر یا لپ تاپ را با استفاده از اسکنر لیزری به کاغذ یا کاست خالی منتقل می کند.

پرینتر لیزری

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودر مانندی به نام تونر استفاده می کنند. این پودری است که روی کاغذ کشیده می شود و اسناد مورد نظر را با اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن روی آن چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان از همان مدل دارند. اما به همین نسبت، هزینه نگهداری پایین و سرعت چاپ بالایی دارند. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه تر به نظر می رسند.



از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم پرینترهای جوهرافشان می خرند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد برای کسانی که کمتر از چاپگر استفاده می کنند، انتخاب بهتری باشند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، برخلاف جوهر، تونر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیاز شما به آن است. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ عکس های رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگرهای جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر از همان چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، انتخاب یک چاپگر لیزری تک رنگ را فراموش نکنید.


 

چاپگر سیاه و سفید چیست؟

بدون شک نام چاپگر سیاه و سفید را بارها شنیده اید، بنابراین آیا این سوال برای شما پیش آمده که آیا این چاپگر نوع خاصی از چاپگر، لیزری یا جوهرافشان است؟

چاپگر لیزری تک رنگ

چاپگر سیاه و سفید چاپگری است که فقط سیاه و سفید چاپ می کند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

چاپگرهای تک رنگ را می توانید در دو مدل جوهر افشان و لیزری با انواع مختلف پیدا کنید.



چاپگر رنگی چیست؟

برخلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها دارای تونر یا جوهر رنگی هستند و اغلب گزینه خوبی برای چاپ عکس و تصاویر هستند. مانند پرینترهای تک رنگ، می توانید این نوع چاپگرها را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

چاپگر جوهر افشان رنگی

نکته مهم: با وجود تمام این ویژگی ها، پرینترهای لیزری تک رنگ و جوهر افشان رنگی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.
 

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هر دو کار چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

 

فناوری چاپ برای چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر قابل ذکر است، فناوری عملکرد است. یک چاپگر جوهرافشان جوهر را از طریق یک نازل مخصوص روی کاغذ اسپری می کند. جوهر مایع از نازل های میکروسکوپی عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

اما در پرینترهای لیزری از تونر استفاده می شود که نوعی پودر است. پودر رنگ حاوی ذرات بسیار ریز است. این ذرات به دستگاه می چسبند و سپس توسط غلتک های ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: بزرگترین مشکل پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری جوهرافشان است. برخی متوجه می شوند که جوهر روی کاغذ دیر خشک می شود و مستعد لکه شدن است.

اما شرکت های جوهر افشان حرفه ای مانند شرکت های HP و Canon به سیستم تنظیم جوهر مجهز هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت تولید کاغذهای مخصوص چاپگرها افزایش چشمگیری داشته و بر همین اساس احتمال بازگشت جوهر در آنها کمتر است.

وضوح چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح یا وضوح چاپ به کیفیت چاپ اشاره دارد. این مقدار بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

 

کیفیت یا کیفیت چاپ

اکثر مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

شاید چند سال پیش این باور کاملاً درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اکنون برند اچ پی پرینترهای لیزری شگفت انگیزی را ساخته است که اگرچه لیزری هستند، اما قدرت چاپ بسیار بالایی دارند، حتی به عنوان پرینترهای رنگی.

حداکثر وضوح چاپ 1200 dpi x 1200 dpi است. بنابراین هنگام خرید این پرینترها به وضوح چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

 

چاپگر لیزری: این نوع پرینتر مخصوص مشاغلی است که به چاپ روزانه در حجم زیاد نیاز دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آن بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگرها بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ کمتری دارند و به دلیل سرعت پایین اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

 

حجم چاپ ماهانه در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینترها دارای قطعات داخلی هستند که اگر بیش از حد معمول از آنها استفاده کنید می شکند. شرکت های چاپ میزان بهینه را برای عملکرد ماهانه چاپگرهای خود منتشر می کنند.

به طور کلی پرینترهای HP یا Canon، لیزری یا جوهرافشان، قادر به چاپ حجم زیادی در ماه هستند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و با ظرفیت بالا نیز در حجم چاپ ماهانه نقش زیادی دارد. پرینترهای جوهرافشان برای استفاده زیاد می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج های تونر معمولاً بزرگ هستند. انتظار می رود چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکات مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تونر، واحد درام در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. تونر و واحد درام هر دو مواد مصرفی هستند. در حالی که در پرینترهای رنگی فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارید، در پرینترهای لیزری به یک واحد تونر و یک درام نیاز دارید.

 

درام کارتریج لیزری

واحد درام پودر تونر را روی کاغذ منتقل می کند. مطمئن شوید که هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید به یک درام جدید نیاز دارید. اگر از چاپگر لیزری خود به خوبی استفاده می کنید، ممکن است بعد از 3 تا 4 کارتریج تونر به یک درام نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این چاپگرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر کدام برای برخی از کاربران کارآمد و برای برخی دیگر با توجه به کاربردشان ناکارآمد است. البته دانستن نقاط قوت و ضعف هر کدام باعث می شود که کار آنها را بهتر درک کنیم. در زیر به برخی از مهم ترین مزایا و معایب این دو چاپگر اشاره کرده ایم.

 

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان کوچک و سبک طراحی شده اند و برای استفاده در خانه یا مشاغل کوچک مناسب هستند.

آنها اسناد و تصاویر رنگی با کیفیت بالا را چاپ می کنند.

دارای پرینترهای لیزری عالی

آنها حق دارند به هر شکل کاغذی منتشر کنند.

با My Refill Kit هزینه های چاپ را کاهش دهید.

 

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی، هزینه های پیچیده، نگهداری و ذخیره سازی بالا است.

عملکرد آن کمتر از پرینتر لیزری است.

چرخه ماهانه کوتاهی دارد.

جوهر را می توان کشید و روی کاغذ گذاشت.

پر کردن کارتریج بدون جوهر روی دست شما غیر ممکن است.

از آنجایی که جوهر تمام می شود، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر موجود در کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

 

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

امکان چاپ در حجم و وضوح بالا را دارند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونرها خشک نمی شوند و بادوام هستند.

هزینه درمان معقول است.

 

 

متن کامل مقاله را بخوانید: تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی