تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰ ق.ظ

ریاضیات چیست؟


میشه ریاضی رو در چند جمله معرفی کنید؟ شکی نیست که معرفی علوم پایه، به ویژه ریاضیات که مادر همه علوم است، کار بسیار دشواری است; علم ریاضی از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر عملی است و بنابراین تعریف ما باید آنقدر کلی باشد که تمام جنبه های دانش ریاضی را پوشش دهد. «اندروگلیسون» ریاضیدان آمریکایی در مقدمه ای بر علوم ریاضی می گوید:

"ریاضیات علم نظم است و هدف آن یافتن، توضیح و درک نظمی است که در موقعیت های به ظاهر پیچیده وجود دارد و ابزارهای اساسی این علم مفاهیمی هستند که به ما امکان توضیح این نظم را می دهند."

دکتر دیبایی، استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز به معرفی ریاضیات پرداخت:

«علم ریاضی قانونی کردن تجربیات طبیعی است که ما در گیاهان و سایر موجودات زنده مشاهده می‌کنیم، علم ریاضی این تجربیات را دسته‌بندی، قانونی و توسعه می‌دهد.

همچنین استاد ریاضیات دکتر ریاضیدان در مقدمه ریاضیات می گوید: «ریاضی علم الگوبرداری از علوم دیگر است؛ یعنی زبان رایج نظریه های علمی سایر علوم، علم ریاضیات است و امروز اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

برخلاف تصور برخی، ریاضیات مجموعه‌ای از فرمول‌ها و قواعد نیست که بتوان در همه جا و همیشه از آن استفاده کرد، بلکه ریاضیات تفکر درستی برای درک درست مسئله و رسیدن به پاسخ است و دانش‌آموز برای کسب این مهارت باید حوصله و پشتکار کافی داشته باشد تا چند ساعت به یک مسئله ریاضی فکر کند و در نهایت با خلاقیت آن را حل کند.

بیان گرایش های ریاضی:

ریاضیات هنری کهن و یکی از ذهنی ترین و در عین حال یکی از علمی ترین فعالیت هاست. یعنی آقای ای.

امروز هم همینطور است و شاید به همین دلیل است که در ریاضیات با دو گرایش ریاضی محض و کاربردی مواجه شده ایم. اما آیا می توان این دو گرایش ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت که ریاضیات محض فقط یک فعالیت ذهنی است و کاربردی ندارد و ریاضیات کاربردی کاربرد ریاضیات را در علوم و فنون مختلف مطالعه می کند؟ به گفته «هارولد هاردی» ریاضیدان بزرگ انگلیسی، این کار را فقط باید برای زیبایی ریاضیات (ریاضیات محض) انجام داد و علم هیچ ارزش علمی ندارد؟

باید گفت که امروزه نمی توان چنین دیدگاهی را پذیرفت، اما از نظر ریاضیدانان، حتی ریاضی ترین رشته ها مانند هندسه، نظریه اعداد و منطق نیز ارزش علمی بالایی دارند و به همین دلیل، ریاضیات را نباید به دو گرایش ریاضی محض و ریاضی کاربردی تقسیم کرد.

 

ماخذ مقاله: https://lotusmath.ir/

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی