تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱ ق.ظ

هر آنچه باید در مورد زگیل تناسلی مردانه بدانید


زگیل داخلی یک بیماری عفونی و مسری در مردان است که ناحیه تناسلی و مقعد مردان را درگیر می کند. عامل اصلی زگیل تناسلی مردانه ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است که ممکن است پس از ابتلای فرد تا مدت ها هیچ علامت و نشانه ای از خود نشان ندهد و ویروس پاپیلومای انسانی به راحتی به شریک سالم منتقل شود.

زگیل تناسلی مردانه چیست؟

زگیل تناسلی یک بیماری عفونی و ویروسی دستگاه تناسلی است که علائم آن شامل ضایعات پوستی دردناک است. این بیماری مقاربتی که به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی منتقل می شود، مجرای ادرار، آلت تناسلی، راست روده و کیسه بیضه مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ضایعات تناسلی به شکل تورم برآمده نرم با سطح ناصاف یا صاف مانند سنگریزه، اگرچه در برخی موارد ممکن است فرد ظاهر گل کلم با سطح تیره داشته باشد. حدود 70 درصد از افرادی که شرکای جنسی آنها آلوده هستند در عرض 3 ماه به ویروس HPV مبتلا می شوند. اولین علائم زگیل مردانه بین چند هفته تا چند ماه پس از عفونت ظاهر می شود.

بنابراین، بهتر است مردان و زنانی که رابطه جنسی دارند، در صورت مشاهده علائم این بیماری، سلامت جسمانی خود را به طور منظم بررسی کنند تا از انتقال ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنند.

علائم زگیل تناسلی مردانه

علائم و نشانه های این بیماری در عرض چند ماه پس از آلوده شدن به ویروس HPV ظاهر می شود. شایع ترین علائم این بیماری عبارتند از:

ساقه مانند برآمدگی

تشکیل تومورهای کوچک در ناحیه تناسلی

خارش و سوزش در ناحیه تناسلی

تغییر رنگ اندام تناسلی به قهوه ای یا صورتی گوشتی

درد هنگام رابطه جنسی

خونریزی حین رابطه جنسی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا نادیده گرفتن این علائم می تواند وضعیت را بدتر کند و احتمال بروز علائم سرطان دهان، سرطان آلت تناسلی، سرطان گلو و سرطان مری وجود دارد. در صورت مشاهده علائم مشکوک در ناحیه تناسلی و احتمال عفونت HPV در مردان، اما نمی توانید به صورت حضوری به پزشک زگیل تناسلی مراجعه کنید، می توانید از طریق تلفن از پزشک زگیل تناسلی کمک بگیرید.

زگیل تناسلی در پسران مجرد

این مشکل در پسران مجرد زمانی رخ می دهد که بدن نتواند عفونت HPV را کنترل کند. خطر زگیل تناسلی در مردان مجرد آلوده با علائم بالینی بسیار بیشتر از افراد بدون علائم بالینی است. زگیل تناسلی در پسران مجرد روی بیضه ها، آلت تناسلی، کشاله ران و مقعد ایجاد می شود.

چگونه بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

این وضعیتی است که با برآمدگی هایی به رنگ پوست یا قهوه ای مایل به صورتی مشخص می شود که در نواحی مربوط به جنسیت مرد مانند آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد و دهان ظاهر می شود. این زائده ها گاهی به قدری کوچک هستند که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند و معاینه پزشک برای تشخیص اینکه آیا زگیل تناسلی داریم یا خیر ضروری است. زگیل تناسلی بافت نرمی است که روی ران ها، کشاله ران و مقعد ظاهر می شود.

برای بررسی علائم تناسلی در مردان باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

با توجه به اینکه ویروس HPV باعث رشد پوست در ناحیه تناسلی در مردان می شود، باید برای بررسی علائم این بیماری به متخصص پوست، عفونی و اورولوژیست مراجعه کنید. پس از معاینه اولیه، پزشک آزمایش زگیل تناسلی را تجویز می کند.

علل زگیل تناسلی در مردان

ویروس پاپیلومای انسانی که به عنوان HPV نیز شناخته می شود، عامل زگیل تناسلی مردانه است که از تماس جنسی به افراد سالم منتقل می شود. رابطه جنسی دهانی و مقعدی نیز می تواند HPV را در مردان گسترش دهد. عوامل مهمی که باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان می شوند عبارتند از:

چند همسری با شرکای چندهمسری

رفتارهای مخاطره آمیز جنسی، به ویژه در میان جوانان

وجود زخم در پوست ناحیه تناسلی

ختنه نشده

پس از اینکه مردان متوجه لکه های پوستی در ناحیه تناسلی خود شدند، بهتر است علائم را جدی بگیرید و فوراً با متخصص پوست، عفونی یا اورولوژیست مشورت کنید. اگر رابطه جنسی محافظت نشده دارید و فکر می کنید ممکن است یک بیماری مقاربتی داشته باشید، ممکن است بخواهید یک مشاوره تلفنی با یک متخصص اورولوژی در نظر بگیرید. با این حال، هر چه زودتر اقدام کنید، مشکلات بیشتری ایجاد می شود.

عوامل خطر برای مردان آلوده به HPV

عوامل خطر عفونت HPV در مردان شامل همجنس گرایی، رابطه جنسی محافظت نشده و عدم استفاده از کاندوم است. البته کاندوم تمام نواحی تناسلی را پوشش نمی دهد، بنابراین مطمئن ترین راه برای جلوگیری از HPV در مردان نیست.

زگیل تناسلی مردانه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر متوجه علائم غیرعادی شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا سلامت خود و علائم این بیماری را بررسی کند. متخصص پوست، عفونی یا اورولوژیست می‌تواند با معاینه ناحیه مشکوک زگیل و بررسی سابقه جنسی بیمار، تشخیص دقیق‌تری بدهد. البته لازم نیست هر زخمی در ناحیه تناسلی زگیل باشد، مثلاً بسیاری از زخم‌های مقعد به دلیل یبوست مزمن یا شقاق ایجاد می‌شوند.

تشخیص صحیح و دقیق زگیل تناسلی اولین و مهمترین قدم در روند درمان این مشکل است. به همین دلیل توصیه می شود در انتخاب پزشک و کلینیک درمانی نهایت دقت را داشته باشید. برای معاینه بهتر و دید واضح تر از اندام تناسلی، دکتر استوتو از تکنیک تقویت استفاده می کند. بدین ترتیب محلول اسید استیک 5 درصد را به محل مشکوک می زند و 5 تا 10 دقیقه صبر می کند. اسکن ناحیه تحت تاثیر ویروس HPV به پزشک کمک می کند تا زگیل تناسلی را در مردان به طور دقیق تشخیص دهد.

آزمایش خون HPV برای مردان

تست HPV خاصی برای آقایان وجود ندارد و در صورت تمایل می توانند تست پاپ رکتال را انجام دهند. اما آزمایش روتین HPV برای مردان معمولاً توصیه نمی شود زیرا سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را در طی تست پاپ اسمیر برای زنان از بین می برد. اما برای آقایان اگر در آزمایش پیدا شد باید منتظر بمانید تا ویروس از بین برود اما هیچ درمانی وجود ندارد.
 

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی