تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

تکنو نیوز

مرجع اخبار تکنولوژی

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۶ ب.ظ

چاپگر جوهر افشان چیست؟


اگر برای خرید چاپگر به فروشگاه های مختلف رفته اید، سوال اصلی که فروشنده از شما می پرسد این است که آیا پرینتر لیزری می خواهید یا یک چاپگر جوهرافشان؟ قبلا در مقاله های قبلی در مورد پرینترهای لیزری توضیح داده بودیم اما اکنون می خواهیم به این سوال که چاپگر جوهر افشان چیست پاسخ دهیم تا بتوانیم بهترین خرید را انجام دهیم.

پرینترهای جوهرافشان در اواسط دهه 1980 وارد بازار شدند.از آن زمان چاپگرهای جوهرافشان با پیشرفت تکنولوژی همگام شدند و تغییر کردند. چاپگرهای جوهرافشان به دلیل سهولت استفاده و هزینه کم در بازار لوازم التحریر بسیار محبوب هستند. چاپگرهای جوهرافشان بسته به نوع عملکرد به دو دسته تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. این دستگاه علاوه بر چاپ، قابلیت فکس، کپی و اسکن در پرینترهای چندکاره را نیز دارد.

یک چاپگر جوهر افشان معمولی می تواند با وضوح حداقل 300 نقطه در اینچ چاپ کند. در برخی از مدل های چاپگر جوهرافشان، کپی های رنگی را با وضوح 600 نقطه در اینچ چاپ کنید.

انواع پرینترهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهرافشان بسته به نوع کارکرد خود به دو دسته خانگی (اداری) و صنعتی تقسیم می شوند. در مدل های خانگی که در این مقاله توضیح داده شده است، هم هد و هم کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهر افشان صنعتی، هد ثابت است و کاغذ حرکت می کند.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

چاپگر جوهرافشان چاپگری است که قطرات (ذرات) بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می‌پاشد و تصویری را ایجاد می‌کند که در واقع در حال پاشیدن جوهر است. در ادامه نحوه عملکرد پرینترهای جوهرافشان را توضیح خواهیم داد. این چاپگرها تصاویر را با پاشیدن ذرات ریز جوهر روی کاغذ چاپ می کنند.

عملکردهایی که در خروجی چاپگر جوهر افشان قابل مشاهده است

دقت بالا

نقاط (ذرات) کوچک هستند به طوری که ضخامت قطر این نقاط 50-60 میکرون است.

رنگ های مختلف نقاط و اتصال آنها برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا

اجزای یک چاپگر جوهر افشان

یکی از تفاوت های پرینترهای جوهرافشان با پرینترهای لیزری قطعات به کار رفته در آنهاست. صدها قطعه در یک چاپگر جوهر افشان وجود دارد که با هم کار می کنند تا میلیون ها قطره میکروسکوپی روی کاغذ ایجاد کنند. در زیر به معرفی اجزای یک چاپگر جوهرافشان آوافرهنگ می پردازیم.

سر چاپ

در چاپگرهای جوهرافشان، هد مغز چاپگر محسوب می شود و یکی از مهم ترین قسمت های چاپگر است. عمل پاشیدن قطرات کوچک جوهر روی کاغذ توسط این قسمت از دستگاه انجام می شود. اساساً این عمل توسط پین های نازل بسیار کوچکی که روی سر چاپگر قرار دارند انجام می شود. با عبور کاغذ از زیر سر چاپگر، دستگاه هد حرکت می کند و این سوزن های کوچک که جت نیز نامیده می شوند، جوهر را روی کاغذ می پاشند.

کپسول

همچنین با توجه به عملکرد چاپگر، کارتریج ها به جوهر و لیزر تقسیم می شوند. کارتریج های جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان را Ink Cartridge می نامند و مایع هستند. این جعبه با توجه به جنسیت خود به دو دسته رنگ و پیگمنت تقسیم می شود.

این جوهر برای چاپ روی کاغذ و رفع آن نیاز به حرارت ندارد و سریع خشک می شود. چاپگرهای جوهرافشان معمولاً در یک کیت سه رنگ متشکل از قرمز، زرد و آبی، و یک کارتریج مشکی عرضه می شوند. چاپگرهای جوهرافشان باید این بسته سه رنگ را با مشکی برای چاپ رنگی ترکیب کنند. مخلوط کردن کارتریج ها با یکدیگر یک فرآیند طولانی است که سرعت چاپ چاپگر جوهر افشان را بسیار کند می کند.

بسیاری از کاربران پرینترهای جوهرافشان فکر می کنند که خرید کارتریج برای این چاپگرها غیرممکن است. این یک تصور اشتباه است که کارتریج های جوهر را می توان همزمان پر کرد، اما کارشناسان به دلیل ماهیت فرآیند شارژ این کار را توصیه نمی کنند. زیرا در هنگام شارژ کارتریج، متخصص باید محفظه کارتریج را با سرنگ و سوزن سوراخ کرده و سپس آن را وارد چاپگر کند. با سوراخ های موجود در محفظه، احتمال نشت جوهر از کارتریج موجود در چاپگر وجود دارد. ریختن جوهر روی پرس می تواند به قطعات دستگاه آسیب جدی وارد کند.

استپ موتور

گفتیم که در طول فرآیند چاپ، هد چاپگر باید روی کاغذ حرکت کند. سیستم هد توسط یک تسمه به موتور پله ای متصل می شود تا سر را روی کاغذ حرکت دهد. و بعد از این موتور تسمه حرکت می کند سر نیز در طول کاغذ حرکت خواهد کرد.

نوار تثبیت کننده

سیستم هد به یک میله تثبیت کننده علاوه بر موتور پله ای برای حرکت دادن سر روی کاغذ نیاز دارد. این چوب برای اطمینان از ثبات و استحکام سر هنگام حرکت روی کاغذ است.

دستگاه تغذیه کاغذ

پرینترها ظرفیت های متفاوتی دارند، برخی از این چاپگرها از سینی کاغذ برای تغذیه کاغذ و برخی مدل ها از قابلیت تغذیه خودکار استفاده می کنند. موتور تغذیه کننده کاغذ با حرکت دادن مجموعه ای از غلتک ها، کاغذ را به داخل چاپگر می کشد.

فرآیند چاپ روی چاپگر جوهر افشان چگونه است؟

در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که عملیات چاپ در چاپگر جوهرافشان چگونه است؟ پس از فشار دادن دکمه چاپ روی چاپگر، فعالیت های مختلفی برای تکمیل این فرآیند در دستگاه ها انجام می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

هنگامی که دکمه چاپ فشار داده می شود، اطلاعات سیستم و کامپیوتر به چاپگر ارسال می شود. در این مرحله درایور چاپگر اطلاعات دریافتی از کامپیوتر را دریافت کرده و به چاپگر ترجمه می کند.

پس از تغییر اطلاعات با درایور، نرم افزار آماده بودن چاپگر را تایید می کند و این اطلاعات را از طریق پورت در اختیار چاپگر قرار می دهد.

چاپگر جوهرافشان این اطلاعات را دریافت کرده و در بافر ذخیره می کند. مقدار حافظه بافر بستگی به نوع چاپگر دارد.

اگر چاپگر برای مدت طولانی استفاده نشود، دستگاه به طور خودکار هد چاپگر را قبل از شروع فرآیند چاپ تمیز می کند. پس از اتمام این شش چرخه، چاپگر شروع به چاپ می کند.

یک موتور پله ای برای تغذیه کاغذ و حرکت غلتک ها ترتیب داده شده است. با حرکت غلتک ها، کاغذ از سینی یا (فیدر) به داخل چاپگر کشیده می شود. تسمه سر را در امتداد صفحه با استفاده از موتور پله ای حرکت می دهد. هنگامی که استپر موتور حرکت می کند، سوزن های نازل جوهر را در سراسر کاغذ پخش می کنند.

در هر مرحله از تزریق جوهر پرینتر جوهرافشان، تعداد زیادی قطرات روی کاغذ قرار می گیرد و کاغذ را کمتر از یک اینچ به جلو می کشد. این روند تا زمانی که پرینت روی صفحه به پایان برسد تکرار می شود.

سرعت چاپ در چاپگرهای مختلف متفاوت است و برای اندازه گیری آن واحدی به نام ppm سرعت چاپ یا تعداد صفحات در دقیقه است. این دستگاه در چاپگرهای مختلف متفاوت است و بستگی به مدل چاپگر رنگی یا چند کاره بودن آن دارد.

  • تکنو نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی